Każdy zakład pracy musi zapewnić swoim pracownikom pomieszczenia socjalne, takie jak toalety, szatnie oraz miejsce, w którym mogą oni odpocząć i zjeść posiłek. To absolutne minimum, którego pracownicy mogą wymagać od pracodawcy. Jak łatwo się domyślić, pomieszczenia te muszą być odpowiednio wyposażone. Szukając mebli do szatni dla pracowników, warto zapoznać się, a następnie kierować przepisami BHP.

Spis treści:

Pomieszczenie socjalne – wymagania

Przy tworzeniu pomieszczeń socjalnych należy wziąć pod uwagę wymagania BHP oraz obowiązujące przepisy prawne. Przykładowo pomieszczenie socjalne musi posiadać ogrzewanie, wentylację i oświetlenie odpowiadające przepisom techniczno-budowlanym i Polskim Normom. Ponadto pomieszczenie higieniczno-sanitarne powinno mieć przynajmniej 2,5 m wysokości, chyba że umieszczone jest w piwnicy, suterenie, czy na poddaszu. W takiej sytuacji dopuszczalne jest obniżenie sufitu do 2,2 m.

Jeśli w danej firmie zatrudniane są osoby z niepełnosprawnością, to pomieszczenia socjalne muszą być dostosowane do ich potrzeb. Znaczenie ma również odległość toalet od stanowisk pracy. W przypadku pracy w zamkniętym pomieszczeniu wynosi ona minimum 75 metrów, natomiast na zewnątrz 125 metrów.

Jak wyposażyć pomieszczenie socjalne?

Wyposażenie pomieszczenia socjalnego dla pracowników

Na początku warto zaznaczyć, że to, jakiego typu pomieszczenia socjalne muszą znajdować się w danej firmie, zależy w dużej mierze od jej charakteru, a także ilości zatrudnianych pracowników. Można założyć, że w każdym zakładzie pracy powinna znajdować się toaleta oraz szatnia dla pracowników, lub przynajmniej otwarta przestrzeń służąca do powieszania okryć wierzchnich, gdzie świetnie sprawdzą się zestawy szatniowe.

Klasyczna szatnia natomiast powinna być wyposażona w meble do bezpiecznego przechowywania rzeczy osobistych, takie jak szafy ubraniowe BHP.

Praktycznym rozwiązaniem są również wrzutniki na odzież, które służą do gromadzenia i odbioru zanieczyszczonej odzieży roboczej.

Bardzo ważne jest także miejsce, w którym można spożyć posiłek. Dodatkowo firmy decydują się na tworzenie takich pomieszczeń jak umywalnie, pomieszczenia higieny osobistej, palarnie, czy pomieszczenia do prania, odkażania i suszenia ubrań.

Meble do pomieszczeń socjalnych – na co zwracać uwagę?

Przepisy nie regulują dokładnie jakie meble powinny znajdować się w pomieszczeniach socjalnych. Pracodawca może dowolnie wyposażać tego typu pomieszczenia, pod warunkiem że zapewni dostęp do bieżącej wody w pomieszczeniach higieniczno-sanitarnych, czy miejsca siedzące w szatni.

Warto jednak zwrócić uwagę na to, że w zakładach pracy najlepiej sprawdzają się meble socjalne wykonane z metalu, gdyż są odporne na zniszczenia mechaniczne. Świetnym rozwiązaniem są np. szafy ubraniowe modułowe, które jednocześnie są pojemne i zajmują niewiele miejsca. Ważne, by skrytki lub szafy (np. szafy skrytkowe) do przechowywania rzeczy osobistych pracowników były zamykane na klucz. Wysokiej jakości meble socjalne posiadają również otwory wentylacyjne.